حضور زنان در کربلا ودرسهای آنها برای ما
اما در باره حضور این زنان در حادثه عاشورا بیشتر به محور«پیام رسانى»باید اشاره كرد جهات دیگرى كه فهرست وار به آنها اشاره مىشود كه هر كدام مىتواند به عنوان«درس»مورد توجه باشد:
ـمشاركت زنان در جهاد.
شركت در جبهه پیكار و همدلى و همراهى با نهضت مردانه امام حسین و مشاركت در ابعاد مختلف آن از جلوههاى این حضور است.چه همكارى طوعه در كوفه با نهضت مسلم،چه همراهى همسران برخى از شهداى كربلا،چه حتى اعتراض و انتقاد برخى همسران سپاه كوفه به جنایتهاى شوهرانشان مثل زن خولى.
-آموزش صبر.
روحیه مقاومت و تحمل زنان به شهادتها در كربلا درس دیگر نهضت بود.اوج این صبورى و پایدارى در رفتار و روحیات زینب كبرى«ع»جلوهگر بود. ـپیام رسانى.افشاگریهاى زنان و دختران كاروان كربلا چه در سفر اسارت و چه پس از بازگشت به مدینه.پاسدارى از خون شهدا بود.سخنان بانوان،هم به صورت خطبه جلوه داشت،هم گفتگوهاى پراكنده به تناسب زمان و مكان.
ـروحیه بخشى.
در بسیارى از جنگها حضور تشویق آمیز زنان در جبهه،به رزمندگان روحیه مىبخشید .در كربلا نیز مادران و همسران بعضى از شهدا این نقش را داشتند.
-پرستارى.
رسیدگى به بیماران و مداواى مجروحان از نقشهاى دیگر زنان در جبههها، از جمله در عاشوراست.نقش پرستارى و مراقبت حضرت زینب از امام سجاد«ع»یكى از این نمونههاست (3). ـمدیریت.بروز صحنههاى دشوار و بحرانى،استعدادهاى افراد را شكوفا مىسازد.نقش حضرت زینب در نهضت عاشورا و سرپرستى كاروان اسرا،درس«مدیریت در شرایط بحران»را مى آموزد .وى مجموعه بازمانده را در راستاى اهداف نهضت،هدایت كرد و با هر اقدام خنثى كننده نتایج عاشورا از سوى دشمن،مقابله نمود و نقشه هاى دشمن را خنثى ساخت.
ـحفظ ارزشها.
درس دیگر زنان قهرمان در كربلا،حفظ ارزشهاى دینى و اعتراض به هتك حرمت خاندان نبوت و رعایت عفاف و حجاب در برابر چشمهاى آلوده است.زنان اهل بیت،با آنكه اسیر بودند و لباسها و خیمه هایشان غارت شده بود و با وضع نامطلوب در معرض دید تماشاچیان بودند،اما اعتراض كنان،بر حفظ عفاف تأكید مى ورزیدند.
ام كلثوم در كوفه فریاد كشید كه آیا شرم نمىكنید براى تماشاى اهل بیت پیامبر جمع شده اید؟ وقتى هم در كوفه در خانه اى بازداشت بودند،زینب اجازه نداد جز كنیزان وارد آن خانه شوند .در سخنرانى خود در كاخ یزید نیز بر اینگونه گرداندن بانوان شهر به شهر،اعتراض كرد:«امن العدل یابن الطلقاء تخدیرك حرائرك و امائك و سوقك بنات رسول الله سبایا قد هتكت ستورهن و ابدیت وجوههن یحدو بهن الأعداء من بلد الى بلد و یستشرفهن اهل المناهل و المعاقل و یتصفح وجوههن القریب و البعید و الغائب و الشهید…» (4)و نمونه هاى دیگرى از سخنان و كارها كه همه درس آموز عفت و دفاع از ارزشهاست.
ـتغییر ماهیت اسارت.
اسارت را به آزادى بخشى تبدیل كردند و در قالب اسارت،به اسیران واقعى درس حریت و آزادگى دادند.
ـ عمق بخشیدن به بعد عاطفى و تراژدیك كربلا.
گریه ها،شیونها،عزادارى بر شهدا و تحریك عواطف مردم،به ماجراى كربلا عمق بخشید و بر احساسات نیز تأثیر گذاشت واز این رهگذر،ماندگارتر شد.
پى نوشتها
1ـزندگانى سید الشهدا،عمادزاده،ج 2،ص 124،به نقل از لهوف،كبریت احمر و انساب الأشراف . 2 ـهمان،ص .236-3 .ـدر این زمینه ر.ك:مقاله«درسهاى امدادگرى در نهضت عاشورا»از مؤلف(مجله پیام هلال،شماره 26،شهریور1369). ـ4 عوالم(امام حسین)،ص 403،حیاة الامام الحسین،ج 3،ص .3780 فرهنگ عاشورا صفحه 195 منبع : پایگاه اطلاع رسانی پاسخگویی به شبهات دینی